Braam Civieltechniek steeds positiever over elektrische mogelijkheden

“Door samen te werken met een logistiek makelaar hebben we meer inzicht gekregen in de mogelijkheden. We zijn minder sceptisch of elektrische voertuigen ons zwaar materieel wel kunnen vervoeren.”

Andrea Braam is bedrijfsleider bij Braam Civieltechniek, een bedrijf dat zich bezighoudt met de grond-, wegen-, waterbouw en sloopwerken. Sinds vorig jaar investeren ze veel in verduurzaming, waaronder zonnepanelen, Ledverlichting, een hybride-auto, een laadpaal en plannen voor elektrische verwarming. De verduurzaming van het wagen- en machinepark is daarentegen een grotere uitdaging. De directie wil graag over op elektrische bedrijfswagens en vrachtauto’s, maar het is nu nog niet zeker of deze voldoende accucapaciteit hebben om al het zware materieel over grotere afstanden te vervoeren. Samen met een logistiek makelaar bespreken ze de mogelijke opties.

Trek- en laadcapaciteit

Het materieel van Braam Civieltechniek bestaat uit bedrijfswagens, vrachtauto’s, grondverzetmachines en klein hulpmaterieel voor straatwerkzaamheden. Via www.opwegnaarzes.nl heeft Andrea uitgezocht dat de vrachtauto nog tot 2030 de zero emissie zones in mag. Deze is pas twee jaar geleden aangeschaft en heeft duurzaamheidslabel EURO-6. Het materieel dat op fossiele brandstoffen draait mag daarentegen over twee jaar de zones niet meer in. Daarom gaat Braam Civieltechniek op korte termijn met elektrische bedrijfswagens experimenteren. Dit is nog wel spannend: 

Onze medewerkers nemen zware gereedschappen mee, zoals verdichtingsmachines en aanhangers met overig klein materieel. Met elektrische bedrijfswagens heb je nu nog de kans om onderweg stil komt te staan. Dat willen we natuurlijk niet.

Elektrische machines huren

Opdrachtgevers eisen steeds vaker dat Braam Civieltechniek met elektrische machines werkt. Nog niet voor alle machines zijn goede alternatieven beschikbaar, maar voor de minigraver bijvoorbeeld al wel. Als bedrijf willen ze graag aan de eisen voldoen om deze opdrachten te blijven uitvoeren. Omdat het een grote investering is, kiezen ze ervoor de machines eerst te huren. Zo kunnen medewerkers het eerst uitproberen en onderzoeken welke machine het beste werkt. Als het goed bevalt, kunnen ze de elektrische machines aanschaffen met 50% subsidie op de meerprijs.  

Medewerkers denken mee 

De directie bespreekt de nieuwe ontwikkelingen regelmatig met collega’s. Niet iedereen is gelijk enthousiast over de elektrische opties en dat begrijpt Andrea goed. Er zijn twijfels over de capaciteit van elektrische machines en transportmiddelen. Door er veel over te praten en machines uit te proberen is iedereen wel steeds enthousiaster: 

Onze medewerkers waren eerst best sceptisch over een elektrische minigraver, maar tijdens het proefdraaien vonden ze het eigenlijk wel relaxed. Het zorgt voor weinig lawaai, een koelere motor en minder uitlaatgassen.

Positief richting de toekomst 

De ontwikkelingen gaan razendsnel en de elektrische opties worden ook in de wegenbouwsector steeds beter. Zo is er sinds begin dit jaar een nieuwe elektrische bedrijfswagen op de markt die op één accu net zoveel gewicht kan trekken als de huidige bedrijfsbussen. De komende tijd gaat Braam Civieltechniek verder in gesprek met collega’s en met leveranciers van elektrisch materieel. Ook zijn ze benieuwd hoe andere ondernemers de overgang naar zero emissie zones ervaren. De tip van Braam Civieltechniek zelf: begin op tijd met schakelen.   

“Begin op tijd en vraag alvast volledige offertes aan bij leveranciers. Denk hierbij niet alleen naar de aanschafwaarde, maar naar het complete plaatje met subsidie, onderhoudskosten en uurtarieven.” 

Net als Braam Civieltechniek op tijd beginnen? Je staat er niet alleen voor! 

Vanaf 2025 zijn de binnenstad van Nijmegen, Heijendaal en Hof van Holland emissievrij. Dit betekent dat ondernemers hier alleen nog maar met duurzame transportmiddelen mogen rijden, zoals bussen op waterstof, elektrische auto’s en bakfietsen. 

Ben jij ondernemer in Nijmegen? De gemeente Nijmegen begrijpt goed dat de overgang op zero emissiezones niet voor iedereen makkelijk is. We begrijpen goed dat dit een grote verandering is en dat je vragen hebt. Daarom helpt de gemeente Nijmegen je: 

Bekijk hier de video van het interview.