Modelberekeningen Dorpensingel

In het najaar van 2019 zijn varianten doorgerekend voor de Dorpensingel. Dit is gedaan met het verkeersmodel van de regio’s Arnhem en Nijmegen. In deze notitie zal worden ingegaan op de uitgangspunten die hieraan ten grondslag liggen.

In het verkeersmodel van de Regio Arnhem Nijmegen zijn alle gemeenten die tot de Regio behoren in detail opgenomen. Daarnaast zijn ook de gemeenten West Maas en Waal, Brummen en de kernen Dodewaard en Opheusden gedetailleerd opgenomen. Dit geldt ook voor de Duitse gemeenten Emmerich, Kranenburg en Kleve. Buiten deze gebieden wordt aangesloten bij de uitgangspunten van het NRM Oost-Nederland. Momenteel betreft dit versie NRM2018.

Het verkeersmodel gaat in principe uit van informatie die gemeenten binnen de Regio zelf aanleveren en is daarmee dus een gemeentelijk verkeersmodel.
In het noordelijke deel van de Stadsregio vinden reguliere actualiseringen plaats in het kader van de ODRA (OmgevingsDienst regio Arnhem). De gemeenten die deel uitmaken van de ODRA zijn:

Arnhem, Lingewaard, Renkum, Westervoort, Doesburg, Montferland, Rheden, Zevenaar, Duiven, Overbetuwe, Rozendaal    .

Actualisering van het zuidelijk deel van de Regio vindt ook plaats in een samenwerkings- verband. Het betreft de gemeenten:
Nijmegen, Wijchen, Beuningen, Druten, Heumen, Berg en Dal, Mook en Middelaar

Het actueel houden van het verkeersmodel is geregeld in een beheerscontract, waarbij ieder jaar een actualisering is voorzien. De actualisering betreft zowel het basis- als prognosejaar. De meest recente actualisatie heeft plaatsgevonden in het voorjaar van 2019. Het basisjaar is 2018 en de prognosejaren zijn 2028 en 2030.
 

Voor de berekeningen is uitgegaan van het verkeersmodel voor 2030. Voor de studie Dorpensingel heeft er nog een extra update plaatsgevonden, waarbij nog enkele uitgangspunten uit het oorspronkelijke model zijn aangepast.
Hieronder een lijst met de ontwikkelingen 2018-2030. Knoop Ressen levert 7800 ritten aan de noordzijde, 1900 aan de zuidzijde.

Ontwikkelingen Nijmegen

Tabel met projecten, woningen en arbeidsplaatsen
Project Woningen Arbeidsplaatsen
Woonpark Oosterhout 0 0
Noordrand Oost 25 0
Woenderskamp 551 0
Broodkorf Zuid 85 0
Broodkorf Noord 580 0
Groot Oosterhout Zuid 400 30
Groot Oosterhout Noord 1100 0
De hoge Bongerd 320 0
Veur Lent 200 0
De Stelt 260 0
Vossenpels Zuid 0 0
Vossenpels Noord 620 0
De Stelt Oost 36 0
Hof van Holland 1924 780
Dijkzone 418 0
Knoop Lent 0 200
Brandweerhoek 0 300
Waalfront 1355 936
Bedrijventerrein de Grift 0 800
Bijsterhuizen (Nijmegen) 0 300
Compaq 0 250
RBT A73 zone 0 1600
Mercuriuspark 0 300
OV program KoersWest 0 300
NTC/52degrees 0 700
Spoorzone 0 150
Doornroosje locatie oud 0 -50
TIP 0 200
TIP oude locaties 0 -100
CWZ 0 600
UMC 0 1200
Lent Oost 0 100
Kern Lent 0 -50
Erosie kleinere BWC's 0 -374
Nieuwe voorstad 0 50
Plein 1944 0 200
Nieuw Meijhorst 0 50
Malvert weg 0 -37
Knoop Ressen (inclusief Hornbach) 50 650
Functie-erosie bedrijventerreinen 0 -1009
  • Dorpensingel (afhankelijk van variant) 
  • Prins Mauritssingel met 2x3 rijstroken tussen Ovatonde en knoop Lent 
  • knip Griftdijk Stationsstraat vrachtverkeer permanent 
  • knip Griftdijk Landschapszone bewonersvriendelijk muv gebied tussen Kruidenstraat, Hendrik VI singel, spoor en graaf Allardsingel 
  • wegenstructuur Groot Oosterhout 
  • wegenstructuur de Woenderskamp (Italiëstraat opengesteld voor alle verkeer) 
  • wegenstructuur de Grift 
  • wegenstructuur Citadel 
  • wegenstructuur Waalfront 
  • Waalkade wordt autovrij (2019)  
  • Wegvak tussen Hobbemastraat en Prins Hendrikstraat heringericht tot 30 km/u (fietsstraat zoals Laauwikstraat) 
  • Eénrichtingdeel Vossenpelsestraat afgesloten

Ontwikkelingen Lingewaard

Tabel met projecten, woningen en arbeidsplaatsen
Project Woningen  Arbeidsplaatsen
Angeren Maliebaan 10 0
Angeren De Nieuwe Poel 120 0
Angeren Nije Hof 0 0
Bemmel Assenburg 35 0
Bemmel Liduina 74 16
Bemmel Loostraat 30 0
Bemmel Nieuwbouw Obc 0 30
Juniorcollege    
Bemmel Sporthal 0 0
Bemmel Teselaar 18 0
Doornenburg Merlijn 0 4
Doornenburg Pannerdense Weg 110 0
Gendt De Bongerd 130 0
Gendt Hegsestraat 10 0
Gendt Kruigang 21 0
Gendt Markt 20-24 19 0
Gendt Vleumingen 189 0
Gendt Zorgcentrum 0 0
Haalderen De Halden II 0 0
Haalderen Mariaplein 13 0
Huissen De Laak/ Huismanst 4 0
Huissen Driegaarde 300 0
Huissen Hegeman/ Hoeve 1 0
Huissen Crematorium Hoeve 0 4
Huissen Centrum 40 30
Huissen Santa Maria 0 0
Huissen Loovelden 110 24
Huissen Rietbaan Zuid 7 0
Huissen Van Kleefstraat 7 0
Agropark II 18 496
Glastuinbouw Begerden 6 300
Houtakker II 0 412
Pannenhuis II 0 133
  • Wijkontsluitingsstructuur Loovelden toegevoegd 
  • Doornenburg, Clara van Delwigstraat: gedeelte Blauwe Hoek voor de school afgesloten met uitzondering van fietsers 
  • Bemmel, Het Hoog: De hele wijk Het Hoog wordt ingericht als zijnde een 30 km/h-zone. De bestaande woonerven blijven gehandhaafd 
  • Verbreding tot 2x2 N839 tussen Karstraat/Dikelsestraat en Papenstraat inclusief aanpassingen kruispunten (Volgens aanvullende bestuursovereenkomst 5 november 2018) 
  • Aansluiting Houtakker op N839 
  • Knips in de Houtakker bij Karstraat en Papenstraat (ter voorkoming van doorgaand verkeer via Houtakker)

Het prognosejaar van het oorspronkelijke model is 2030. Voor deze studie is uitgegaan van prognosejaar 2032. Hiervoor is een autonome groei toegepast van 2%.