Modelberekeningen Dorpensingel
In het najaar van 2019 zijn varianten doorgerekend voor de Dorpensingel. Dit is gedaan met het verkeersmodel van de regio’s Arnhem en Nijmegen. In deze notitie zal worden ingegaan op de uitgangspunten die hieraan ten grondslag liggen.
In het verkeersmodel van de Regio Arnhem Nijmegen zijn alle gemeenten die tot de Regio behoren in detail opgenomen. Daarnaast zijn ook de gemeenten West Maas en Waal, Brummen en de kernen Dodewaard en Opheusden gedetailleerd opgenomen. Dit geldt ook voor de Duitse gemeenten Emmerich, Kranenburg en Kleve. Buiten deze gebieden wordt aangesloten bij de uitgangspunten van het NRM Oost-Nederland. Momenteel betreft dit versie NRM2018.
Het verkeersmodel gaat in principe uit van informatie die gemeenten binnen de Regio zelf aanleveren en is daarmee dus een gemeentelijk verkeersmodel.
In het noordelijke deel van de Stadsregio vinden reguliere actualiseringen plaats in het kader van de ODRA (OmgevingsDienst regio Arnhem). De gemeenten die deel uitmaken van de ODRA zijn:
Arnhem, Lingewaard, Renkum, Westervoort, Doesburg, Montferland, Rheden, Zevenaar, Duiven, Overbetuwe, Rozendaal .
Actualisering van het zuidelijk deel van de Regio vindt ook plaats in een samenwerkings- verband. Het betreft de gemeenten:
Nijmegen, Wijchen, Beuningen, Druten, Heumen, Berg en Dal, Mook en Middelaar
Het actueel houden van het verkeersmodel is geregeld in een beheerscontract, waarbij ieder jaar een actualisering is voorzien. De actualisering betreft zowel het basis- als prognosejaar. De meest recente actualisatie heeft plaatsgevonden in het voorjaar van 2019. Het basisjaar is 2018 en de prognosejaren zijn 2028 en 2030.
Voor de berekeningen is uitgegaan van het verkeersmodel voor 2030. Voor de studie Dorpensingel heeft er nog een extra update plaatsgevonden, waarbij nog enkele uitgangspunten uit het oorspronkelijke model zijn aangepast.
Hieronder een lijst met de ontwikkelingen 2018-2030. Knoop Ressen levert 7800 ritten aan de noordzijde, 1900 aan de zuidzijde.
Ontwikkelingen Nijmegen
Project | Woningen | Arbeidsplaatsen |
---|---|---|
Woonpark Oosterhout | 0 | 0 |
Noordrand Oost | 25 | 0 |
Woenderskamp | 551 | 0 |
Broodkorf Zuid | 85 | 0 |
Broodkorf Noord | 580 | 0 |
Groot Oosterhout Zuid | 400 | 30 |
Groot Oosterhout Noord | 1100 | 0 |
De hoge Bongerd | 320 | 0 |
Veur Lent | 200 | 0 |
De Stelt | 260 | 0 |
Vossenpels Zuid | 0 | 0 |
Vossenpels Noord | 620 | 0 |
De Stelt Oost | 36 | 0 |
Hof van Holland | 1924 | 780 |
Dijkzone | 418 | 0 |
Knoop Lent | 0 | 200 |
Brandweerhoek | 0 | 300 |
Waalfront | 1355 | 936 |
Bedrijventerrein de Grift | 0 | 800 |
Bijsterhuizen (Nijmegen) | 0 | 300 |
Compaq | 0 | 250 |
RBT A73 zone | 0 | 1600 |
Mercuriuspark | 0 | 300 |
OV program KoersWest | 0 | 300 |
NTC/52degrees | 0 | 700 |
Spoorzone | 0 | 150 |
Doornroosje locatie oud | 0 | -50 |
TIP | 0 | 200 |
TIP oude locaties | 0 | -100 |
CWZ | 0 | 600 |
UMC | 0 | 1200 |
Lent Oost | 0 | 100 |
Kern Lent | 0 | -50 |
Erosie kleinere BWC's | 0 | -374 |
Nieuwe voorstad | 0 | 50 |
Plein 1944 | 0 | 200 |
Nieuw Meijhorst | 0 | 50 |
Malvert weg | 0 | -37 |
Knoop Ressen (inclusief Hornbach) | 50 | 650 |
Functie-erosie bedrijventerreinen | 0 | -1009 |
- Dorpensingel (afhankelijk van variant)
- Prins Mauritssingel met 2x3 rijstroken tussen Ovatonde en knoop Lent
- knip Griftdijk Stationsstraat vrachtverkeer permanent
- knip Griftdijk Landschapszone bewonersvriendelijk muv gebied tussen Kruidenstraat, Hendrik VI singel, spoor en graaf Allardsingel
- wegenstructuur Groot Oosterhout
- wegenstructuur de Woenderskamp (Italiëstraat opengesteld voor alle verkeer)
- wegenstructuur de Grift
- wegenstructuur Citadel
- wegenstructuur Waalfront
- Waalkade wordt autovrij (2019)
- Wegvak tussen Hobbemastraat en Prins Hendrikstraat heringericht tot 30 km/u (fietsstraat zoals Laauwikstraat)
- Eénrichtingdeel Vossenpelsestraat afgesloten
Ontwikkelingen Lingewaard
Project | Woningen | Arbeidsplaatsen |
---|---|---|
Angeren Maliebaan | 10 | 0 |
Angeren De Nieuwe Poel | 120 | 0 |
Angeren Nije Hof | 0 | 0 |
Bemmel Assenburg | 35 | 0 |
Bemmel Liduina | 74 | 16 |
Bemmel Loostraat | 30 | 0 |
Bemmel Nieuwbouw Obc | 0 | 30 |
Juniorcollege | ||
Bemmel Sporthal | 0 | 0 |
Bemmel Teselaar | 18 | 0 |
Doornenburg Merlijn | 0 | 4 |
Doornenburg Pannerdense Weg | 110 | 0 |
Gendt De Bongerd | 130 | 0 |
Gendt Hegsestraat | 10 | 0 |
Gendt Kruigang | 21 | 0 |
Gendt Markt 20-24 | 19 | 0 |
Gendt Vleumingen | 189 | 0 |
Gendt Zorgcentrum | 0 | 0 |
Haalderen De Halden II | 0 | 0 |
Haalderen Mariaplein | 13 | 0 |
Huissen De Laak/ Huismanst | 4 | 0 |
Huissen Driegaarde | 300 | 0 |
Huissen Hegeman/ Hoeve | 1 | 0 |
Huissen Crematorium Hoeve | 0 | 4 |
Huissen Centrum | 40 | 30 |
Huissen Santa Maria | 0 | 0 |
Huissen Loovelden | 110 | 24 |
Huissen Rietbaan Zuid | 7 | 0 |
Huissen Van Kleefstraat | 7 | 0 |
Agropark II | 18 | 496 |
Glastuinbouw Begerden | 6 | 300 |
Houtakker II | 0 | 412 |
Pannenhuis II | 0 | 133 |
- Wijkontsluitingsstructuur Loovelden toegevoegd
- Doornenburg, Clara van Delwigstraat: gedeelte Blauwe Hoek voor de school afgesloten met uitzondering van fietsers
- Bemmel, Het Hoog: De hele wijk Het Hoog wordt ingericht als zijnde een 30 km/h-zone. De bestaande woonerven blijven gehandhaafd
- Verbreding tot 2x2 N839 tussen Karstraat/Dikelsestraat en Papenstraat inclusief aanpassingen kruispunten (Volgens aanvullende bestuursovereenkomst 5 november 2018)
- Aansluiting Houtakker op N839
- Knips in de Houtakker bij Karstraat en Papenstraat (ter voorkoming van doorgaand verkeer via Houtakker)
Het prognosejaar van het oorspronkelijke model is 2030. Voor deze studie is uitgegaan van prognosejaar 2032. Hiervoor is een autonome groei toegepast van 2%.