Richtlijnen activiteitenplan cultuur

In het activiteitenplan beschrijft u de plannen van uw organisatie. In het plan gaat u in op de criteria uit de subsidieregeling. Besteed aandacht aan onderstaande onderwerpen.

Vormvereisten

  • Lengte: het activiteitenplan mag maximaal 2.500 woorden bevatten exclusief bijlagen 
  • Genummerde pagina’s
  • Format: A4
  • Uploaden als PDF-bestand
  • Als bijlagen worden alleen toegestaan: begroting, jaarverslag, jaarrekening en balans

Visie en ambitie

  •  Omschrijf de missie, visie en doel van uw organisatie
  • Omschrijf de ambities van uw organisatie

Culturele activiteiten

Welke activiteiten bent u van plan uit te voeren en hoe gaat u die bereiken? Besteed vanuit het eigen profiel aandacht aan onderstaande criteria. De commissie toetst de criteria aan de achtergrond en het profiel van de organisatie. Dat betekent dat bij sommige organisaties het ene criterium zwaarder kan wegen dan het andere criterium.

Artistieke kwaliteit 

Geef een korte omschrijving van de inhoud, vorm en het artistieke plan. Kernbegrippen bij de beoordeling zijn vakmanschap, zeggingskracht en oorspronkelijkheid. Het gaat niet alleen om bewezen kwaliteit, uit eerdere ervaringen, maar ook om (potentiële) kwaliteit in de toekomst.

Vakmanschap gaat over de vaardigheden van de makers. Zeggingskracht gaat over de impact van de activiteiten op het publiek. Dat wil zeggen dat de activiteiten aansprekend zijn voor de doelgroep die de organisatie wil bereiken. De oorspronkelijkheid gaat over het herkenbare (artistieke) karakter van de organisatie, die onlosmakelijk verbonden is met de betreffende organisatie. Hierdoor wordt een bijzondere of zelfs unieke bijdrage aan de culturele sector geleverd.

Organisatorische kwaliteit

Bij dit criterium beoordelen we in hoeverre de aanvraag een heldere aanpak heeft. De aanvraag heeft een duidelijke doelstelling met daarbij passende activiteiten en een realistische planning. Daarnaast beoordelen we of de uitvoerders voldoende beschikken over de kennis en ervaring die nodig is om het projectplan uit te voeren. Ook toetsen we of de begroting inzichtelijk, redelijk en realistisch is. Hierbij kijken we onder meer of de begroting aansluit op de activiteiten zoals beschreven in het projectplan, de vergoeding van betrokkenen die het project mogelijk maken en de bijdragen van de betrokken organisaties en derden. Tot slot kijken we naar het ondernemerschap: in hoeverre slaagt de organisatie erin draagvlak te creëren voor het aanbod en het vinden van het juiste publiek (in aard en omvang).  

Meerwaarde voor de stad

Geef aan op welke manier uw organisatie bijdraagt aan de veelzijdigheid en diversiteit van het aanbod in de stad. Uw plannen maken het totale aanbod in de stad meer divers en pluriform. 

Geef aan hoe uw activiteiten bijdragen aan de aantrekkelijkheid van Nijmegen. Dit blijkt uit de wijze waarop de organisatie aangeeft hoe de activiteiten zich verhouden tot de lokale omgeving en het lokale aanbod. Ook kijken we naar de zichtbaarheid: is er een heldere visie op welk publiek de organisatie wil bereiken? Is het marketing- en communicatieplan realistisch en passend om het beoogde publiek te bereiken? Is (het resultaat van) de activiteit naast het presentatiemoment nog breder zichtbaar in de stad, door bijvoorbeeld bijzondere PR en marketing, randprogrammering en/of samenwerkingspartners? Bereikt de organisatie een nieuw en meer divers publiek?

Toetsing criteria

Bij de beoordeling scoren die aanvragen het hoogst die:

  • een kwalitatief goede invulling aan de criteria geven

Culturele codes

U kent en werkt met de drie culturele codes: Code Diversiteit & Inclusie, Fair Practice Code en Governance Code Cultuur. U verklaart dat u de codes onderschrijft en u maakt inzichtelijk hoe de codes in de praktijk worden toegepast. 

Neem in uw projectplan op: 

  • Uw organisatie onderschrijft de drie codes en u legt uit hoe de codes worden toepast in beleid, begroting en/of dagelijks handelen
  • U legt uit waar dit nog niet lukt, als dat het geval is
  • U geeft een toelichting op wat de ambities zijn op het gebied van de codes.